Volvo XC40 hybride batterijfabriek in opbouw visualisatie batterijfabriek

Nieuwsblad: ‘Gent bouwt batterijenfabriek voor eerste elektrische Volvo (en daarna de auto zelf)’

Gent – Tegen eind 2020 loopt bij Volvo Car Gent de eerste volledig elektrische XC40 van de band. Net als de wagen moet ook de batterij in Gent worden geassembleerd. Daarom is het bedrijf aan de Kennedylaan bezig met de bouw van een nieuwe fabriek.

Voorlopig staat er enkel een geraamte, maar eind dit jaar moet op het terrein van Volvo Car Gent een nieuwe batterijassemblagefabriek staan. In die hal van 5.000 m2 zullen arbeiders vanaf 2020 de batterijen voor de volledig elektrische XC40 in elkaar zetten. Dat betekent dat de eerste volledige elektrische modellen van de kleine SUV in Gent worden gebouwd.

Om welke investering het gaat, hoeveel batterijen jaarlijks worden geproduceerd en of de productie van een elektrische XC40 sneller of trager verloopt dan een model op diesel of benzine, kon manager Stefan Fesser gisteren niet zeggen. Ook de actieradius van een elektrische XC40 wordt nog berekend. “Deze investering toont het vertrouwen in de capaciteiten van onze fabriek”, zei Fesser.

Mensenrechten

Op basis van de huidige cijfers raamt Volvo het aantal arbeiders in de nieuwe fabriek op dertig. “We selecteren die uit het personeelsbestand en allemaal krijgen ze een opleiding”, zegt woordvoerster Barbara Blomme. “De batterijen staan onder een spanning van 400 volt. Voorzichtigheid is dus geboden. Niet alleen de operatoren, ook de technici en de leidinggevenden worden speciaal opgeleid.”

Barbara Blomme (Woordvoerster Volvo Car Gent): “Een intensieve opleiding is nodig. De batterijen hebben een spanning van 400 volt”

Voor de levering van de batterijonderdelen sloot Volvo Car een miljoenencontract met LG Chem uit Zuid-Korea, dat ook samenwerkt met Audi, en het Chinese CATL. De grondstof voor de lithium ion batterij is afkomstig uit mijnen in Congo. Volvo benadrukte gisteren dat strenge afspraken zijn gemaakt met de leveranciers. “De mensenrechten worden gerespecteerd en de productie moet CO2-neutraal zijn”, zegt Martina Buchhauser van Volvo Car.

Tegen 2025 moet de helft van de wereldwijde Volvoverkoop uit elektrische wagens bestaan. Maar de fabriek in Gent heeft behalve de elektrificatie nog een andere uitdaging. Tegen eind dit jaar moet de productie van de populaire XC40 zijn verdubbeld tot 180.000 exemplaren per jaar. Behalve de XC40 worden in Gent ook nog de V40 en de V60 gemaakt.

bron: nieuwsblad.be: ‘Gent bouwt batterijenfabriek voor eerste elektrische Volvo (en daarna de auto zelf)’ (15.05.2019)
(foto 1: Volvo XC40 Hybride – David Van Hecke – nieuwsblad.be)