Volvo Car Gent gaat een voortrekkersrol spelen in de elektrificatiestrategie van Volvo Cars. De Gentse fabriek is gestart met de bouw van een gloednieuw fabrieksgedeelte, waar batterijen voor elektrische wagens zullen worden samengesteld. Volvo Car Gent is hiermee de eerste Volvo-fabriek waar batterijen voor elektrische Volvo’s zullen worden geassembleerd.
Volvo Car Gent zal vanaf 2020 de lithium-ion batterijpacks samenstellen voor de elektrische XC40. De succesvolle SUV wordt hiermee het eerste Volvo-model dat met eigen geassembleerde batterijen wordt uitgerust. Deze belangrijke investering van Volvo Cars is een eer voor de Gentse fabriek.
De batterijen zullen geassembleerd en getest worden op een nieuwe, flexibele lijn in de gloednieuwe batterijassemblagefabriek. De nieuwe fabriek is 5.000 m2 groot en grenst aan de eindassemblagefabriek. Het afgewerkte batterijpakket wordt dus zo dicht mogelijk bij de eindassemblagelijn gebouwd. Een automatische transportband zorgt ervoor dat er bij de plaatsing van de batterij zo weinig mogelijk rechtstreeks contact met de medewerker is.
signum+ architects stond samen met Tractebel in voor de volledige studie van het gebouw, de gebouwtechnieken en de infrastructuurwerken.
De uitbreiding is 5.000 m2 groot en is gecompartimenteerd ten opzichte van de bestaande fabriek. De uitbreiding is verbonden dmv twee luchtsassen uitgerust met brandpoorten met de bestaande logistieke shelter. De luchtsassen zijn eveneens voorzien van snelrolpoorten voor behoud van overdruk in de assemblagehal. Voor de evacuatie van het bestaande kantoorgebouw op de verdieping boven de assemblagehal werd een bijkomende traphal geplaatst aan de noordgevel. Van op de verdieping kan men zo bovendaks via een volledig gecompartimenteerde overloop vluchten naar de nieuwe traphal die voorzien wordt aan de noordgevel naast de sassen.
Structureel is het gebouw opgetrokken volgens de volvo standaard met betonnen kolommen op het volvo-grid , betonnen moederliggers, IV liggers voorzien van een onderliggende stalen superstructuur.
De vloerafwerking op de betonnen vloerplaat bestaat uit een antistatische ESD gietvloer op basis van epoxy. De vloer beschikt over stroomgeleidende hulpstoffen.
De uitbreiding is voorzien van een sprinklerinstallatie en van mechanische rook- en warmteafvoerinstallatie. De volledige vloerplaat werd uitgevoerd als een inkuiping voor opvang van het bluswater. In een technisch bijgebouw naast de assemblagehal werden alle elektrische lokalen gegroepeerd, de transfos en de noodstroom.
De luchtgroepen zijn opgesteld op het dak en voorzien de assemblagehal van een constante overdruk. Om deze overdruk te realiseren is er tevens bijzondere aandacht besteed aan de luchtdichte uitvoering van de buitenschil van het gebouw.
De nieuwe, langse gevel aan de Oostzijde van de batterijassemblagehal is duidelijk zichtbaar van aan de hoofdingang/personeelsparking/R4 en verleent de site een nieuw gezicht. Er werd aldus bijzondere aandacht besteed aan het uitzicht en de detaillering van deze nieuwe gevel.
Het veruitwendigen van de ritmiek van de structuur van de gebouwen in de gevel is reeds in verschillende gevelvlakken op de site toegepast en wordt ook hier toegepast om de gevel te structureren. Door het plaatsen van een stalen voorzetgevel met verticale vinnen verkrijgt de gevel een bepaalde ritmiek. Er wordt naast deze gelede gevel een gesloten gevelvlak voorzien waarop een volvo-logo geplaatst zal worden. Door deze dualiteit met een correcte onderlinge verhouding ontstaat een evenwichtige gevel die een bepaalde rust en eenvoud uitstraalt.
Alle elementen in de gevel werden uitgevoerd in het standaard Volvo wit om zo een uniformiteit te bekomen met de rest van de bestaande gebouwen en volumes op de site.