Het gebouw “Compass” was in eerste instantie nodig om voldoende ruimte te creëren voor het installeren van een nieuw bagagebehandeling en –screening systeem dat opgelegd is door Europese regelgeving (“Standard 3”). Dit is geïnstalleerd op de lagere niveaus (ondergronds, en gelijkvloers met tussenniveau +1 naast de reeds aanwezige bagagebehandeling), en is volledig operationeel vanaf 15 juni 2021. De niveaus +2 tot en met +4 (+2 Aankomst, +3 Vertrek, en +4 Mezzanine) zijn gerealiseerd structureel gelijkvormig aan de niveaus in de Nieuwe Terminal uit begin jaren negentig. Deze niveaus zijn nu ingevuld met niet-publieke luchthavengebonden functies die door de bouwheer worden vervuld, maar ze zijn ook zo ontworpen dat ze passen binnen een visie op de luchthaventerminal op langere termijn (“visie 2040”). Hierboven zijn 5 niveaus gerealiseerd voor kantoren en vergaderfaciliteiten met direct uitzicht op de runways. De drie bovenste verdiepingen zijn in september 2022 in dienst genomen als Head Office van Brussels Airport Company, samen met de lagere niveaus +2 tot en met +4.
De inplanting van dit project situeert zich bovengronds vrij centraal in de Luchthaventerminal aan de zijde van de tarmac, tussen de Skyhall uit 1958 (periode wereldexpo Brussel) aan de zuidzijde en de Nieuwe Terminal (NT) uit begin jaren ’90 van vorige eeuw aan de noord- en westzijde, en is ongeveer 100 m lang en 50 m breed. Op deze plek bevond zich een lage, licht waaiervormige aanbouw, de zgn. Blok 4 en een klein resterend deel van Blok 5, die indertijd tegelijk met de Skyhall werden gerealiseerd. De Nieuwe Terminal werd er later in een L-vormig grondplan omheen gebouwd. Over de daken van deze lage blok 4 en nog lagere 5 waren verschillende evacuatiewegen aangebracht leidend vanuit de Nieuwe Terminal naar de Tarmac.
De architecturale vormentaal aan de twee zijden is zeer verschillend:
Aan de oostzijde grenst het gebouw rechtstreeks aan de “tarmac”, het geheel van het verharde maaiveld met de circulatiezones die rechtstreeks ten dienste staan van de vliegbewegingen, en de runways van de vliegtuigen.
Omdat de ruimtebehoefte van de kelderverdieping waarin de nieuwe bagagescreening gebeurt, heel wat groter is, werd ervoor gekozen deze kelderverdieping uit te breiden tot onder de tarmac, en te beëindigen met zgn. Engelse koeren, die twee rechthoekige openingen vormen in de buitenaanleg.
Brussels Airport Company heeft alvast de verdienste intussen de Skyhall te hebben gerenoveerd en hersteld in haar vroegere glorie, met een passende functie als evenementenhal (www.skyhall.be).
Als principes voor de architectuur voor het Compass-gebouw zijn volgende overwegingen toegepast :
Totale vloeroppervlakte: ca. 38 000 m2
Totaal bouwvolume onder- en bovengronds : ca. 175 000 m3
Kroonlijsthoogte : 40,6 m
foto’s: stefan couvreur