Bouwen aan Vlaanderen: ‘Open innovatie in de logistiek krijgt vaste stek in Laakdal’

Met de oprichting van het Logistiek Innovatie- en Trainingscentrum (LITC) in Laakdal wil de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) innovatie in logistiek ondersteunen. Het project is een primeur wat betreft de toepassing van het open innovatiemodel in de logistiek. Het ontwerp van het gebouw is gericht op uitstekende energieprestaties en comfort.

Open innovatie is de praktijk van bedrijven om innovatieve ideeën met anderen uit te wisselen. Open innovatie staat tegenover gesloten innovatie, waarbij bedrijven eigen innovaties afschermen door middel van octrooien. De IOK schreef de bouwopdracht uit. Het kon daarbij rekenen op Europese steun. Na goedkeuring door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de Vlaamse regering startte eind 2012 de bouw van het centrum op de terreinen van Nike ELC in Laakdal.

In samenwerking met Technum ontwierp signum+ architects het gebouw dat door Democo werd uitgevoerd. Het gebouw zal geëxploiteerd worden door vzw LITC. Die bestaat uit drie partners, Nike, Thomas More hogeschool en de KU Leuven.

Innovatie in logistiek

Door zijn centrale ligging en de dichtheid van transportwegen (water-, spoor- en wegverkeer), de nabijheid van wereldhavens en de bereikbaarheid van belangrijke afzetmarkten, is de Kempen een logistiek- en distributiecentrum bij uitstek. Vlaanderen heeft de logistieke sector aangeduid als een sleutelsector voor de toekomstige economische groei. Maar de druk op logistieke activiteiten neemt toe: bedrijven vragen snelle leveringen op maat, willen hun voorraden verlagen en hun transport- en operationele kosten optimaliseren.

Het project is een primeur wat betreft de toepassing van het open innovatiemodel in de logistiek. Bedrijven en onderwijswereld maken samen werk van fundamentele innovatie van logistieke concepten terwijl de overheid dit proces faciliteert. Door onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten worden duurzame oplossingen in de logistiek gestimuleerd. Dit kan gaan van alternatieve energiebronnen voor transport tot nieuwe planningsalgoritmes die de transportnood minimaliseren en effectiviteit maximaliseren.

Inspirerende omgeving

Het gebouw situeert zich op het schiereiland in de bestaande vijver en is toegankelijk via de voetgangersbrug. Een beloopbaar groendak is geïntegreerd tussen de aanwezige en nieuwe bomen en vormt een akoestisch schild ten opzichte van de autostrade.

Naar het Nike-terrein opent het gebouw zich naar het licht en naar het water, wat een inspirerende omgeving biedt voor opleidingen en trainingen. Wat verderop ligt de snelweg E313. Langs de kant van de vijver is de gevel afgewerkt met een thermisch verduurzaamde houten gevelbekleding.

Op de gelijkvloers zijn vier klaslokalen en een praktijkruimte ondergebracht. Een grote foyer verbindt de verschillende ruimtes. De eerste verdieping bevat een raadszaal en twee auditoria voor telkens honderd personen. Alle ruimten hebben gemeenschappelijke voorzieningen en zijn gericht op de beste kwaliteiten van de locatie, de vijver met omliggende bomen en planten.

Duurzaam ontwerp

De ontwerpers streefden naar het duurzaamheidslabel Breeam Outstanding. Concreet werd de uitstekende energieprestatie verkregen door gebruik van materialen met een hoge isolatiewaarde voor vloer, dak en muren. De gebruikte materialen zijn cradle-to-cradle gecertificeerd, FSC-gelabeld en VOC-vrij. Voor verwarming en koeling maken de klimaatregelingsunits gebruik van vijverwater. De waterzuivering zal gebeuren via een rietveld nabij het gebouw. Leidingwater wordt alleen gebruikt als drinkwater. Het water van de vijver zal gebruikt worden om er de toiletten mee te spoelen. Omwille van het akoestisch comfort zijn binnen materialen met een hoge geluidsabsorptiegraad gebruikt. Het groendak dempt het omgevingslawaai.

Technische fiche

Opdrachtgever: IOK, Geel
Architect: signum+ architects, Gent
Studiebureau: Technum
Hoofdaannemer ruwbouw en afwerking: Democo, Hasselt
Landmeter: Teugels, Temse
Inkomdeur: Tormax, Melle
Mobiele schuifwanden: FDS, Drongen
Aluminium vliesgevels: Vogt, Kerkrade (Ned.)
Start werken: eind 2012
Einde werken: begin 2014

bron: Bouwen Aan Vlaanderen – 2014 nr2